I.Estudios

Estudio 1:

AUTÓMATAS CELULARES Y SU APLICACIÓN A LA MODELACIÓN DEL TRÁFICO AUTOMOTOR EN LA CIUDAD DE CARACAS.

AUTORES: Licenciado Ángel Aponte y Doctor José Moreno

 

Resumen:

En este trabajo se propone un modelo microscópico de tráfico vehicular de comportamiento emergente, basado en un autómata celular. Este modelo forma parte de un estudio de tráfico automotor que se ha iniciado recientemente para la ciudad de Caracas. El modelo incluye un solo tipo de vehículos y las velocidades de los mismos se asignan a través de una distribución gaussiana, de manera de tomar en cuenta que no todos los conductores acatan los límites de velocidad. La validación del modelo se lleva a cabo mediante la comparación entre los valores del flujo vehicular simulados y medidos empíricamente por medio de conteos mecánicos.

 

Abstract:

In this paper an emergent microscopic traffic model based on a cellular automaton is presented. The model is part of a vehicular traffic study recently initiated in the city of Caracas in Venezuela. The proposed simulation model is an extension of the Nagel and Schreckenberg model for identical vehicles incorporating several important features: Velocities of cars are picked from a Gaussian distribution to take into account that not every car driver honors velocity limits. The model is validated by fitting measured normalized average vehicle flows by means of an iterative unconstrained optimization algorithm. For this purpose mean and variance of the velocity distribution are considered as optimization parameters together with other model parameters. Objective Functions quantifying the mean square deviations of the differences of measured and simulated normalized averages flows, are defined. The results show that the proposed simulation models reproduce satisfactorily the general features of empirical flow measurements.